تکنیک های زوج درمانی

تکنیک های زوج درمانی

در مقاله امروز از سری مقالات زوج درمانی وب سایت راه نو می خواهیم در رابطه با تکنیک های زوج درمانی با شما همراهان همیشگی راه نو صحبت کنیم. اگر مقاله قبلی ما که در رابطه با زوج درمانی بود، را مطالعه کرده باشید قطعا با معنا و مفهوم زوج درمانی آشنا شده اید. با این حال می خواهم مجددا زوج درمانی را برای شما معنا کنم تا کسانی که مقاله قبلی ما را مطالعه نکرده اند هم با این مفهوم آشنا شوند. البته همانطور که بیان کردم هدف اصلی این مقاله بیان تکنیک های زوج درمانی می باشد که در ادامه آنها را برای شما عزیزان توضیح خواهم داد.

معنای زوج درمانی یا مشاوره زوجی

همانطور که می دانید ازدواج مهم ترین تصمیم زندگی همه انسان ها می باشد. اگر انتخاب شما برای ازدواج انتخاب درستی باشد شما می توانید آرامشی پایدار را در زندگی تجربه کنید، هرچند که گذشت زمان و بروز بعضی مشکلات می تواند آرامش زندگی زناشویی شما را بهم بریزد. در مواقعی که آرامش زندگی زناشویی شما به هر دلیلی از بین رفته شما می توانید با مراجعه به روانشناس یا مشاور و با برگزاری جلسات زوج درمانی آرامش از دست رفته را به زندگی زناشویی خود بازگردانید.

تکنیک های زوج درمانی
تکنیک های زوج درمانی

در واقع زوج درمانی فرآیندی است که طی آن زن و مرد به همراه یک متخصص در رابطه با مشکلاتی که در زندگی زناشویی خود دارند صحبت می کنند که در نتیجه این صحبت ها متخصص متناسب با مشکلات و شرایط زندگی زوجین از انواع روش های زوج درمانی برای حل مشکلات انها کمک می گیرد.
با ما همراه باشید تا با تکنیک های زوج درمانی آشنا شوید.

تکنیک های زوج درمانی

1-زوج درمانی متمرکز بر عاطفه

زوج درمانی متمرکز بر عاطفه نوعی از زوج درمانی می باشد که بیشتر بر روی عواطف و احساسات تمرکز دارد. در این روش مشاور به طرفین کمک می کند تا با شناسایی عواطفی که تعارض آنها را برمی انگیزد، الگو های رفتاری دردسر آفرین را متوقف کنند. زمانی که مشاور یا متخصص از این روش استفاده می کند به زوجین کمک می کند تا آسیب پذیری ها و احساسات پذیرفته نشده خود را، بیان کنند. پس از این مرحله پوزیشن زوج به همراه این احساسات و عواطف پذیرفته نشده مجددا بررسی می شود و در نهایت راه حل هایی برای حل مشکلات به دست می آید. منظور از احساسات پذیرفته نشده حالتهای پرخاشگری، عصبانیت، انتقادی و یا تدافعی و … می باشد.

2-زوج درمانی متمرکز بر رفتار

زوج درمانی متمرکز بر رفتار نوع دیگر مشاوره زوجی یا زوج درمانی می باشد. در این روش زوج ها تبادل رفتاری، تعلیم ارتباط و آموزش مشکل گشایی را یاد می گیرند.
در تبادل رفتاری از زوجین خواسته می شود تا یک تغییر رفتاری مطلوب را در طرف مقابل تعیین کنند و با یک همکاری دوجانبه سعی کنند تا آخر به تعهد خود وفادار بمانند.
در تعلیم ارتباط به زوجین آموزش داده می شود تا یاد بگیرند که چطور به حساسیت های یکدیگر توجه کنند و خواسته های خود را مطرح کنند.
در آموزش مشکل گشایی به زوجین آموزش داده می شود تا بتوانند مسائلی را که تعارض ایجاد می کنند شناسایی کنند و برای حل این مشکلات راه حل پیدا کنند و درباره آن با یکدیگر صحبت کنند.

3-زوج درمانی متمرکز بر هیجان

در زوج درمانی متمرکز برهیجان یا هیجان مدار که بر روی اغلب زوج ها با انواع مشکلات کاربرد دارد، تاکید بر نقش کلیدی هیجانات و محاورات برخاسته از آن می باشد.

4-زوج درمانی متمرکز بر روانکاوی

اکثر روانشناسان و مشاوران معتقد هستند که اغلب رفتارهایی که زوج های بزرگسال از خود بروز می دهند معمولا تحت تاثیر رفتارهایی است که در دوران کودکی در خانواده هایشان دیده اند، معمولا یکسری از رفتارهایی که والدین در دوران کودکی فرزندانشان انجام می دهند در ضمیر ناخودآگاه آنها ثبت می شود. معمولا اگر این روش به درستی پیاده سازی شود زن و مرد می توانند احساسات و رفتارهایشان را از رفتار والدینشان متمایز کنند.

در این مقاله ما تمام تلاش خود را کردیم تا درباره تکنیک های زوج درمانی با شما عزیزان صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد، از اینکه با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم.

وبسایت https://shayegan.net/
نوشته ایجاد شد 36

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا