سبک ارتباطی پرخاشگرانه

انواع سبک های ارتباطی(سبک ارتباطی پرخاشگرانه)

سبک های ارتباطی مختلفی وجود داره که رفتار پرخاشگرانه هم یکی از آنهاست که عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبه حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات به شیوه‌ای که معمولاً نامناسب بوده و همیشه حقوق دیگران زیر پا گذاشته می‌شود.

سبک ارتباطی پرخاشگرانه:

هنگامی که شما پرخاشگر هستید، هدف شما تسلط یافتن بر موقعیت، کنترل دیگران و رسیدن به خواسته هایتان است حتی اگر برخلاف اصول و میل دیگران باشد. به عبارت دیگر، پرخاشگری نوعی تحکم و قلدری است. پرخاشگری همراه با تن صدای بلند و خشمگین، لحن تهدیدآمیز، نگاه خیره، بیان استدلال های نامربوط برای مسخره کردن طرف مقابل، تکان دادن انگشت اشاره به نشانه تهدید و یا آسیب رساندن فیزیکی به شخص مقابل است.فرد پرخاشگر حتی بعد از پایان یافتن بحث و مجادله هم احساس خشم و ناراحتی می کند. این روش برای تغییر دادن رفتار دیگران و یا کمک خواستن از آن ها، شیوه مناسبی نیست.

برخلاف سبک منفعل، ویژگی های سبک ارتباطی پرخاشگرانه کاملا مشخص است. شما آن را خواهید شنید، و خواهید دید. حتی ممکن است آن را لمس کنید.

همچنین افراد دارای این سبک را می توان از حالات چهره و زبان بدن شان شناخت.

سبک ارتباطی پرخاشگر با صدای بلند صحبت کردن ، ارتباط چشمی مداوم و خشن، و تسلط و کنترل کردن افراد دیگر با سرزنش، ترساندن، عیب جویی، تهدید یا حمله کردن مشخص شده است.

افراد دارای سبک ارتباطی پرخاشگرانه غالبا دستور می دهند، بطور بی ادبانه ای سوال می پرسند و در گوش دادن به دیگران بی توجه هستند. اما آنها همچنین ممکن است به عنوان مدیر یا فردی قوی مورد توجه و احترام اطرافیان قرار گیرند.

برخی از عبارت هایی که افراد پرخاشگر استفاده می کنند نمونه های زیر هستند:

” من درست میگم و تو اشتباه می کنی”

” کاملا تقصیر توست”

” نظر دیگران مهم نیست”

در این سبک افراد با این نوع باورها که “همیشه حق با من است” و “من اشتباه ندارم”، با دیگر افراد برخورد کرده و فقط هدف خودشان برایشان مهم است. این افراد اغلب شنونده ضعیفی هستند، دیگران را تحقیر می کنند، به آنها حمله می کند (فیزیکی یا جسمی) و آدم ها را سر می دوانند. این افراد عصبی و اخمو هستند و همیشه انگشت اشاره شان به سمت دیگران است. تن صدای بلندی دارند و اعتقاد دارند باید همیشه برنده باشند و به خواسته هایشان دست یابند. این افراد در دیگران رفتار خشم را بر می انگیزند و باعث مقاومت، پنهان کاری و فاصله گیری می شوند و دیگران را مجبور به اطاعت همراه با رنجش می کنند.

چرا افراد از سبک پرخاشگرانه استفاده می‌کنند؟

این افراد برخلاف ظاهرشان ترس زیادی از شکست  دارند و دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و اینکه با این روش دیگران را (در نظر خودشان) کنترل می کنند لذت می برند و بالاخره این رفتار راهی است برای خالی کردن خشمی که ریشه در موقعیتی دیگر دارد.

 

وبسایت https://shayegan.net/
نوشته ایجاد شد 36

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا