انواع سبک های ارتباطی(سبک ارتباطی منفعلانه)

  • سبك و شيوه ارتباطي عبارتست از مجموعه ويژه اي از رفتارهاي متقابل شخصي كه در يك موقعيت خاص مورد استفاده قرار مي گيرد. پس سبك وشيوه ارتباطي به مجموعه اي از رفتارهايي برمي گردد كه در فرآيند ارتباطي، افراد از خود نشان مي دهند. آگاه بودن فرد از سبک ارتباطی خویش می تواند به برقراری ارتباط کارآمد و مستمر با دیگران منجر شود. اگر فرد بداند با رفتار خود چه اثری روی دیگران می گذارد، آنگاه می تواند تصمیم بگیرد که آیا این واقعاً همان ارتباطی است که او مایل به برقراری آن بوده است یا خیر.
  • سبک ارتباطی منفعلانه: هنگامی که شما منفعل و سلطه پذیر هستید، هدف شما حفظ صلح و آرامش، تایید شدن از سوی دیگران و پرهیز از تعارض است. با منفعل بودن، شما این پیام را می رسانید که «افکار و ارزش های دیگران مهم تر از افکار من است» و یا «من می دانم که شما اشتباه می کنید ولی به ریسک کردن و بحث در این مورد تمایلی ندارم.» فرد منفعل معمولا آهسته، با تردید و مکث صحبت می کند و هنگام صحبت کردن ارتباط چشمی برقرار نمی کند. این فرد هنگامی که باید بگوید «نه» مجبور می شود بگوید «بله». میان رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه ارتباط مستقیم وجود دارد. هنگامی که فردی منفعلانه رفتار می  کند، نیازهای خودش را به خاطر نیازهای دیگران نادیده می گیرد. این فداکاری، ممکن است باعث به وجود آمدن خشم و ناراحتی شود. هرچه فرد بیشتر به رفتار منفعلانه خود ادامه دهد، خشم درونی او بیشتر می شود و دیر یا زود این خشم فوران و او نیازها و خواسته هایش را با فریاد بیان می کند.
  • در این سبک افراد با این نوع باورها که “مخالفت نکن”، “دیگران بیشتر از تو حق دارند”، “به دردسرش نمی ارزد”، رفتاری همیشه موافق، و بدون اعتراض مستقیم دارند. این افراد اجازه می دهند. دیگران برایشان انتخاب کنند و در برنامه ریزی مشکل دارند. تن صدای پایین و بیقراری، از جمله رفتارهای این افراد است. در رویارویی با مساله ای خود را کنار می کشند و بیش از حد معمول با هر چیزی موافق هستند. احساساتی که این افراد تجربه می کنند ناتوانی و عدم قدرت، اضطراب، ناکامی و خشم است. دیگران در ارتباط با آنها بسیار پرتوقع هستند. در واقع می توان گفت افرادی که توان نه گفتن به دیگران را ندارند در این طبقه قرار دارند.
  • نگرانی های یک فرد دارای سبک رفتار منفعلانه چه چیزهایی هستند ؟؟ترس از مخالفت:  او از این که اطرافیان با او مخالفت کنند یا این که او را طرد کنند می‌ترسد، به همین دلیل سبک رفتار منفعلانه را برمی‌گزیند.

    ترس از خشم دیگران: او از این که با مخالفت و بیان نظرش خشم دیگران را برانگیزد و باعث شود که با این کار، آن‌ها نسبت به او رفتار پرخاشگانه‌ای نشان دهند می‌ترسد.

    ترس از نرسیدن به خواسته : او در بیشتر موارد می‌ترسد با نه گفتن و بیان خواسته‌هایش به چیزی که می‌خواهد نرسد.

    ترس از قضاوت: نگرانی این که دیگران او را قضاوت کنند و راجع به او صحبت کنند و نظر دهند یکی از ترس های بزرگی است که در آن‌ها وجود دارد.

  • آسیب های سبک رفتار منفعلانه چه چیزهایی هستند ؟؟1.فرد خود را مقصر نمی‌داند:

    هر وقت اشتباهی از او سربزند خودش را مقصر نمی‌داند به دلیل این که همه کارهایش را باب میل و به خواسته های دیگران انجام می‌دهد. در این صورت او هیچ وقت قابل اعتماد نیست و مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی‌گیرد. همیشه دیگران را مقصر کاری که انجام داده است می‌داند.

    2.کمبود:

    هیچ وقت به خواسته‌های خودش توجه نمی‌کند و برای خودش کاری انجام نمی‌دهد. کارهایی که دوست دارد را کنار می‌گذارد و به سراغشان نمی‌رود. در این صورت به شدت در جنبه‌های مختلف در او احساس کمبود ایجاد می‌شود که زندگی‌ را برایش زجرآور می‌کند.

    3.نرسیدن به اهداف:

    همه انسان‌ها در زندگی هدف‌هایی برای خودشان دارند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. اما اگر چیزی مانع رسیدن به آن شود احساس شکست و ناراحتی می‌کنند و زندگیشان را بیهوده فقط به اتمام رسانده‌اند. انسان‌های منفعل اغلب به هدفشان نمی‌رسند و اغلب برای راضی بودن دیگران از ادامه و رسیدن به آن دست می‌کشند.

    4.فرد مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد:

    توسط افراد دیگر که همیشه به دنبال شخصی هستند تا خواسته هایشان را برآورده کنند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. آن ها بدون توجه به این انسان‌ها فقط به اهداف خودشان فکر می‌کنند. اشخاص با سبک رفتاری منفعل هیچ اعتراضی به این قضیه ندارند پس به راحتی می‌توانند آن افراد را به خواسته‌شان برسانند.

    5.انزوا:

    از یک جایی به بعد از انسان‌ها متنفر می‌شوند و دیگر نمی‌خواهند با آن‌ها معاشرت کنند. می‌دانند که اگر باز در جمعشان حضور پیدا کنند فقط به خواسته آن‌ها توجه و خودشان را فراموش می‌کنند پس برای جلوگیری از این اتفاق در تنهایی خودشان فرو می‌روند واز حضور در اجتماع فرار می‌کنند.

وبسایت https://shayegan.net/
نوشته ایجاد شد 36

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا