استرس در محیط کار

عوامل موثر بر اضطراب و استرس در محل کار چیست ؟

 استرس در محیط کار همیشه وجود دارد و میزان کم آن امری طبیعی است اگر میزان استرس انسان در محیط کار به حدی زیاد شود که عملکرد انسان را تحت تاثیر قرار دهد مخرب است. اما این پایان استرس مخرب نیست. استرس نه تنها بر زندگی فردی بلکه بر روابط عاطفی انسان نیز اثر دارد. افرادی که با مشکل استرس روبه رو هستن قادر نخواهند بود رابطه مفید دوجانبه را با دوستان و یا همسر خود داشته باشند. شخصی  که استرس دارد قبل از دیگران به خودش آسیب می زند. او پیوسته در رنج است..

استرس زیاد در محیط کار

وجود استرس در انسان امری طبیعی است. میزان کم استرس محرک انسان نیز می باشد. میزان کم استرس باعث افزایش تمرکز شما در محیط کارتان خواهد شد در نتیجه مسائل جدید پیش رو را بهتر حل می کنید. اگر استرس را تحت کنترل خود در آورده اید آسوده خاطر باشید.  اگر از توانایی شما خارج شود در این صورت باعث ایجاد حالت بسیار بد و غیر قابل تحمل برای شما و در برخی موارد حتی باعث آسیب به بدن هم می شود. در این حالت باید به فکر چاره برای کنترل بهتر و بیشتر استرس مخرب خود باشید.

علت های شایع استرس در محیط کار چیست؟

استرس در زندگی شغلی و محیط کار علت های زیادی دارد که در این جا به  چند مورد شایع اشاره می کنیم:

  • ترس از اخراج شدن از محیط کار بدون علت خاص و یا حتی در نتیجه عدم عملکرد مناسب در محیط کار وجود دارد.
  • خصوصا کارخانه ها به دلیل کمبود نیروی کافی مجبورند مدت زمان زیادی کارگران و کارمندان را مجبور به اضافه کاری کنند. کار زیاد و عدم استراحت کافی باعث ازدیاد استرس در محیط کار خواهد شد..
  • مدام در فکر ترفیع شغل باشید
  • گاهی افراد ایده آل گرا هستند و مایلند تموم کارهای مربوط به شغل خود را بدون هیچ نقصی به صورت بسیار دقیق انجام دهند. این گونه افراد دچار استرس غیر قابل کنترل می شوند چون اشتباه عادی خود را قبول نمی کنند.
  • گاهی اوقات کنترل امور در شغل مورد نظر از توانایی فرد خارج است و او چون نمی تواند دچار استرس بالا می شود.

علائم هشدار دهنده استرس  در محیط کار:

اگر استرس شما با علائم زیر همراه است  به فکر درمان و کنترل استرس تان باشید تا دچار بیشتر در اثر استرس نشوید:

  • اگر دچار حالت افسردگی و اضطراب بیش از حد در محیط کار خود هستید.
  • هیچ علاقه ای به کار خود ندارید و بودن در محیط کار برایتان زجر آور است.
  • اگر شب ها به سختی می خوابید یا خواب آشفته می بینید.
  • اگر خیلی زود خسته می شوید.
  • اگر مدام بر مشکلاتتان تمرکز دارید.
  • سر درد  و درد های عضلانی شما را آزار می دهد.
  • مشکلات معده دارید.
  • به مواد مخدر و الکل برای مقابله با استرس روی آورده اید.

راه های درمان با استرس در محیط کار:

استفاده از روابط دوستانه موثر:

روابط دوستانه  داشته باشید. همدردی کردن و صحبت با دوستان خود را دست کم نگیرید زیرا خود در کاهش استرس شما بسیار موثر است. سعی کنید دوستانی مورد اعتماد انتخاب کنید و با صحبت با آن ها از استرس خود بکاهید. بدانید خانواده شما در هر حالت پشتیبان شما هستند ازاعضای خانواده تان کمک بگیرید. لازم نیست تمام امور را خودتان به تنهایی انجام دهید گاهی لازم است با دیگران هم صحبت شوید و از مشکلات و ناراحتی های خود بگویید تا اصلاحا سبک شوید..

مراقب ورزش و تغذیه خود باشید:

روی تغذیه خود متمرکز شوید تا بتوانید به کاهش استرس خود کمک کنید. به پیاده روی در اطراف منزل و به صورت روزانه بروید.از غذای فست فود ها دوری کنید. از میوه جات و سبزیجات سالم را فراموش نکنید. ورزش در خانه و نفس عمیق و ریلکس کردن خود را فراموش نکنید..

خواب و استراحت کافی:

خواب کافی  اثر بسیار زیادی در کنترل استرس در محیط کار دارد.  8 ساعت در طول شبانه روز  با آرامش بخوابید. اگر شب کار هستید باید فضای اتاق خواب مانند نور اتاق و صدای محیط را بگونه ای تنظیم کنید که بتوانید خواب عمیقی داشته باشید.

سخن آخر:

استرس در محیط کار میتواند بسیار غیر قابل تحمل باشد اما بدانید که با کمک گرفتن از مشاوره و با اراده خود با انجام اقدامات لازم می توانید به راحتی آن را کنترل نمایید.

وبسایت https://shayegan.net/
نوشته ایجاد شد 36

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا